Slumptal, optimering och minimeringsmetoder, Markov processer och andra stokastiska processer, Monte Carlo metoder, stokastisk analys och differentialekvationer, överblick av stokastiska metoder inom naturvetenskap
FIM3010 Stokastiska metoder 5,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
När du slutfört kursen, du skall kunna:
Ge exempel på olka stokastiska metoder och värdera när de är användbara
Förklara den fysikaliska bakgrunden och vilka approximationer som antas i Monte Carlo metoder samt stokastisk analys.
Kunna använda Monte Carlo metoder för enkla exempel.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Forskarstuderande inom beräkningsvetenskap och e-vetenskap
Grundläggande kunskap i statistik och sannolikhetslära samt kunna använda Matlab/Octave
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper i statistik och sannolikhetslära samt kännedom om Matlab/Octave.
Utrustning
Bärbar dator med Matlab (eller Octave) installerat.
Kurslitteratur
C. Gardiner, Stochastic Methods- A handbook for the Natural and Social Sciences , Springer Verlag 2009, ISBN: 978-3-540-70712-7
J. C. Spall, Introduction to Stochastic Search and Optimization, Wiley 2003, ISBN: 978-0-471-33052-3
N. G. van Kampen, Stochastic Processes in Physics and Chemistry, Elsevier, ISBN:978-0-444-52965-7
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Betyg (godkänd/ej godkänd)
För godkänt krävs:
Löst och presenterat alla datorövningar
Projektarbete med muntlig och skriftlig presentation
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.