Hoppa till huvudinnehållet

FJP3101 Genomföra systematiska litteraturstudier i systemteknik 5,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FJP3101 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I denna kurs kommer vi att diskutera skillnaden mellan ett "vanligt" kapitel om relaterat arbete i forskningsartiklar och systematiska litteraturgranskningar. Vidare kommer vi att studera och jämföra olika metoder för att genomföra litteraturomdömen med fokus på systematiska metoder och så kallade meta-analyser. Vi kommer att lära oss om de viktigaste skillnaderna mellan olika metoder och vilka för- och nackdelar det finns med varje. Du som student kommer att tillämpa den lämpligaste metoden för ditt ämne inom området systemteknik. Detta kommer sedan att rapporteras på ett akademiskt sätt, antingen som bidrag till forskningsfältet eller som ett grundlig spårbar kapitel om relaterat arbete för framtida papper om ämnet.

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna:

  • beskriva olika metoder för systematiska litteraturgranskningar.
  • identifiera den mest lämpliga systematiska litteraturgranskningsmetoden för ett visst forskningsämne inom systemteknik.
  • genomföra en systematisk litteraturöversikt för ett visst forskningsämne inom systemteknik, inklusive att analysera litteraturen på ett lämpligt sätt.
  • presentera systematiska litteraturöversikter på ett akademiskt acceptabelt sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Booth, Andrew, Anthea Sutton, and Diana Papaioannou. Systematic approaches to a successful literature review. Sage, 2016.

Samt olika artiklar om ämnet, vilka bestäms tillsammans med eleverna under kursen beroende på vilka forskningsområden som ska behandlas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 5,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

  • rTre 15-minutes presentationer under seminarier
  • Projekt (helst ett ämne relaterat till studentens eget forskningsområde)
  • En 30-minuters presentation av projektarbetet
  • En skriftlig projektrapport

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Robert Lagerström

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Nätverk och systemteknik