Föreläsningar, laborationer och individuella arbeten.
FKD3080 Introduktionskurs i kristallografi 7,5 hp
Kursen fokuserar på grundläggande kristallografiska begrepp/förståelse och problemlösning utgående från kristallstrukturer. Kursen innehåller också en praktisk del med fokus på enkelkristall-röntgendiffraktion.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen består av två delar:
- En teoretisk del som huvudsakligen bygger på egna studier av kurslitteraturen. Dessutom kommer det att finnas en introduktionsföreläsning och några möten med kortare föreläsningar och möjlighet till frågor och diskussion
- En praktisk del där enkelkristalldiffraktion används
Lärandemål
Inlärning av följande färdigheter:
- Förmåga att beskriva grundläggande kristallografiska begrepp
- Förmåga att extrahera relevant information från en kristallografisk tidskrift
- Förmåga att hitta specifika verktyg för lösning av ett givet kristallografiskt problem
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Crystal Structure Determination, Werner Massa.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-06431-3
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Muntlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
- 80 % aktiv närvaro på föreläsningar
- 100 % deltagande på den laborativa delen
- Godkänd på den muntliga examen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.