Hoppa till huvudinnehållet

FLF3007 Teoretiska perspektiv på lärande 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FLF3007 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen tar upp centrala teoretiska perspektiv på lärande; kognitiva och konstruktivistiska perspektiv, pragmatism, fenomenografi och variationsteori, sociokulturella perspektiv och aktivitetsteori.

Lärandemål

Kursen syftar till att ge doktoranderna en överblick över den historiska utvecklingen av, och kunskap om huvuddragen i, de dominerande teoretiska perspektiven på lärande för att därigenom kunna diskutera och reflektera över likheter och skillnader. Kursen syftar även till att ge doktoranderna möjlighet att relatera det egna avhandlingsarbetet till dessa teorier samt kunna diskutera konsekvenser av valt perspektiv för forskningsarbetet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:

- Analysera och jämföra huvuddragen i de teoretiska perspektiv på lärande som kursen omfattar

- Reflektera över och diskutera konsekvenserna av  val av lärandeperspektiv för studiedesign och datainsamling och analys

- Kritiskt argumentera för och värdera hur det egna avhandlingsprojektet  (alt en publicerad avhandling) relaterar till valt lärandeperspektiv

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarutbildning, eller behörig att söka till forskarutbildning

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation på slutseminarium.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande