Under kursen diskuteras olika typer av kvalitativa forskningsintervjuer, metodologiska och etiska frågor kring intervjuforskning, praktiska aspekter vad gäller planering och genomförande av forskningsintervjuer. Kursen kommer även att beröra transkribering och analys av intervjudata samt kvalitetsaspekter av intervjuforskning. Kursen innehåller både litteraturstudier, seminarier och praktiska övningar.
FLF3008 Intervju som kvalitativ forskningsmetod 4,5 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-01-13 - 2026-06-01
- Perioder
VT 2026: P3 (2.5 hp), P4 (2 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
10290
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Doktorander
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3008 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Syftt med kursen är att ge doktoranden en överblick över olika typer av kvalitativa forskningsintervjuer som datainsamlingsmetod.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska doktoranden kunna:
- Reflektera över och diskutera olika typer av forskningsintervjuer och dess möjligheter och begränsningar i relation till olika forskningsfrågor.
- Utifrån en frågeställning planera och genomföra kvalitativa forskningsintervjuer.
- Reflektera över och diskutera etiska aspekter av intervjuforskning.
- Reflektera över och diskutera kvalitetsaspekter av intervjuforskning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet att delta har den som är antagen till utbildning på forskarnivå vid svenskt lärosäte eller motsvarande utbildning utomlands.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinationen utgörs av ett seminarium där doktoranden diskuterar och reflekterar över intervjuforskning.
Övriga krav för slutbetyg
För att erhålla slutbetyg krävs, förutom godkänt examinerande seminarium, även aktivt deltagande på kursens övriga seminarium.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.