FLF3009 Läskurs högre seminarier inför avhandlingsarbete 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Innehållet i kursen rör forskning inom området Teknik och lärande.
Specifikt innehåll bestäms under läskursens gång i samråd med kursansvarig.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den forskarstuderande kunna redogöra för, analysera och diskutera avhandlingar inom området Teknik och lärande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig är doktorand som är antagen till forskarutbilding i ämnet Teknik och lärande eller angränsande forskarutbildningsämnen.
Rekommenderade förkunskaper
Forskarutbildningskurser inom ämnet Teknik och lärande eller angränsande ämnen motsvarande minst 30 hp.
Utrustning
Kurslitteratur
Bestäms i samråd med examinator under läskursens gång.
Beroende av seminarieseriens föreläsningar/presentationer väljs minst 3 avhandlingar inom området och ytterligare någon avhandling inom närliggande områden.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid 4 högre seminarier.
Deltagande i lässeminarier kring avhandlingarna.
Vid eventuell frånvaro (max 25%) skall ersättningsuppgift inlämnas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.