Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FLF3017 Utvärdering och lärande 7,5 hp

Det är relevant för många doktorander att ha en bred förståelse av utvärdering, kopplat till det egna avhandlingsarbetet. Det är också en vanlig arbetsuppgift för forskare att beställa, genomföra eller tolka olika slags utvärderingar. Kursen adresserar direkt det examensmål som anger att diktoranden ska " visa förmåga [...] till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer".

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FLF3017 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är interdisciplinär och inkluderar utvärderingsteori, -metodologi och -praktik med fokus på policy och programutvärdering.

Det huvudsakliga innehållet är:

  • utvärderingars roll i samhället och i organisationer, speciellt inom forskning och utbildning
  • utvärderingstrender och historisk utveckling
  • utvärderingsdesign, implementering och rapportering, inklusive utvärderingsmetoder
  • etik och värdefrågor kopplat till utvärdering

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att erbjuda en fördjupad kunskap om utvärderingar, främst kopplat till utbildning, forskning och övrig offentlig sektor.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • diskutera och jämföra olika teoretiska perspektiv på utvärdering
  • analysera en given design och implementering av utvärderingar
  • problematisera utvärderingspraktik inom policy och administration med särskilt fokus på utbildning och kunskapsintensiva organisationer
  • diskutera etiska problemställningar vid utvärdering

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarutbildning i första hand inom ämnena teknik och lärande eller historiska studier av teknik, vetenskap och miljö, och i andra hand näraliggande ämnen.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift 1, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänd kurs krävs även aktivt förberett deltagande vid seminarierna.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursen LO2981 Utvärdering och lärande har delvis samma innehåll.

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande