Hoppa till huvudinnehållet

FLS3105 Presentationsteknik för forskare 2,0 hp

Att kunna presentera sin forskning till olika målgrupper, både inom och utanför universitetsvärlden, är en viktig färdighet för forskare. På den här kursen får du som forskare eller doktorand vid KTH de redskap du behöver för att skapa effektiva, tydliga och målgruppsanpassade presentationer.

OBS! Till den här kursen anmäler du dig via formuläret på kursens hemsida. ITM-skolan sköter sedan antagningen.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-05-15 programstuderande

Anmälningskod

45016

Rubriker med innehåll från kursplan FLS3105 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av tre möten. Det första fokuserar på kommunikationsteori för övertygande tal, konferensföredrag och postrar. Vid det andra mötet spelar studenterna in ett eget övertygande tal. Inspelningen upprepas vid det tredje mötet, då studenterna också presenterar och kritiserar sitt egen och varandras bidrag.

Lärandemål

Få insikt i hur man effektivt kommunicerar vetenskaplig forskning till olika målgrupper

Kunna tillämpa grundprinciper för vetenskaplig kommunikation vid presentationer för specialiserade och icke specialiserade åhörare. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Rekommenderad litteratur:

Dennis Meredith, Explaining Research: How to reach key audiences to advance your work. Oxford University Press, 2010.

Michael Alley, The Craft of Scientific Presentations. Springer, 2003.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Ett kort övertalande tal ("elevator pitch") för en forskningsidé, inriktad mot icke-specialister

En kort presentation av en forskningsstudie, riktad mot andra forskare

Analys av en annan students presentation

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment avklarade, obligatorisk närvaro.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande