- Introduktion till kvantitativa metoder och datainsamlingsansatser:
- Användning av primärdata, t ex enkäter
- Användning av sekundärdata, t ex patentdatastudier, bibliometriska studier, finans- och affärsdatabaser
- Användning av modellering och simulering
- Kvantitativ forskningsmetodik:
- Vetenskapligt förhållningssätt och underliggande antaganden vid kvantitativ analys
- Design och genomförande av kvantitativa studier
- Kritiskt granska samt rapportera kvantitativa studier
- Kvalitetskriterier vid kvantitativ analys
- Statistisk analys:
- Inferens, test av samband och kausalitet mellan variabler, multivariata tekniker som faktoranalys, multipel regressionsanalys, klusteranalys och strukturekvationsmodellering
- SPSS och AMOS
FME3518 Kvantitativa forskningsmetoder i industriell ekonomi 7,5 hp
Kursens huvudsakliga innehåll: Detta är en kurs i praktisk tillämpning av avancerade kvantitativa metoder för doktorstudier. Kursen introducerar först metoder för att samla in och lagra data från befintliga databaser, generera ny data genom surveymetoder och förbereda ytterligare dataanalys. För det andra ger kursen teoretisk bakgrund för att analysera data. För det tredje fokuserar den på etablerade modeller för att estimera data. Slutligen tillämpar studenterna kvantitativa metoder genom att replikera befintlig forskning från ett stort antal exempel och förbereda sig för att presentera sina arbeten som professionella uppsatser
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen FME3532 kommer att ges HT2020 med planerad start i november
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Målgrupp
Doktorander
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
P2 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 1
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Länk till kurs-PMSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Anmälningskod
50855
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Kontaktperson
Prof Esmail Salehi-Sangari
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
- Beskriva olika ansatser inom industriell ekonomi för att samla in kvantitativa data
- Beskriva vetenskapliga förhållningssätt och antaganden som ligger till grund för kvantitativa studier
- Beskriva hur kvantitativa studier planeras och genomförs
- Beskriva kvalitetskriterier för kvantitativa studier
- Beskriva hur kvantitativa studier bedöms och rapporteras
- Beskriva och kunna tillämpa grundläggande statistiska utgångspunkter som statistisk inferens och kausalitet
- Beskriva och kunna genomföra test av samband mellan variabler samt tillämpa multivariata metoder
- Använda programvaror som SPSS och AMOS för att genomföra kvantitativa analyser
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildningen i industriell ekonomi eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Antagen till forskarutbildingen i industriell ekonomi eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro vid samtliga kursmoment
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.