FMF3028 Robust och probabilistisk konstruktion 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ingenjörsstatistik: dNormal-, exponential- och Weibulldistribution, konfidensintervall.
Statistisk försöksplanering: fysiska experiment och simuleringar, censurerade och suspenderade prov.
Probabilistisk konstruktion; Monte-Carlo simuleringar (med Matlab och Ansys) av variation hos prestanda orsakat av variationer i konstruktions- (tillverkningstoleranser, materialegenskaper, geometrisk konfiguration), användar- (antropometriska data), och miljöparametrar (luftfuktighet, elektromagnetiska fält, temperatur, smuts).
Robust konstruktion; minimera prestandavariationer som orsakas av variation hos konstruktionsparametrar, mänskliga egenskaper och miljötillstånd.
Lärandemål
En student som fullföljt kursen skall kunna:
• beskriva karaktäristiska produktegenskaper i statistiska termer,
• uppskatta konfidentintervallet för ett systems uppskattade tillförlitlighet,
• definiera typ av sannolikhetsfördelning för en given datamängd,
• beskriva syfte, metodik och resultat av en statistisk försöksplanering,
• skapa en provningsplan för ett fysiskt och ett numeriskt experiment,
• beskriva syfte och arbetsgång för att utföra en Monte-Carlo simulering,
• använda Monte Carlo-simulering för att analysera hur osäkerhet i modellparametrarna påverkar simuleringsresultatet,
• beskriva syftet för robust konstruktion och hur metoden relaterar till optimeringsmetoder,
• använda robust konstruktion för att minska känsligheten hos en produkts prestanda för variationer i komponenternas parametrar,
• använda robust konstruktion för att minska känsligheten hos en produkts prestanda för variationer i systemets tekniskt interaktiva parametrar,
• använda robust konstruktion för att minska känsligheten hos en produkts interaktiva prestanda för variationer i systemets ergonomiska parametrar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.