Kursen är skräddarsydd för att ge praktisk erfarenhet av valet och tillämpningen av de olika metoderna i de verkliga industriella fallen.
FMG3915 Störnings- och variationsanalys i tillverkningssystem 9,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMG3915 (VT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen startar den 25.e mars
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Koncept och teorin vid störningar och variationer.
- Variationsanalys.
- Huvudkomponentanalys, faktoranalys.
- Statlig rymdvariation och utbredningsmodellerna i tillverkning i flera steg.
- Direkta uppskattningsmetoder och "mönster matchning" i variantkällans identifiering.
- Industriell fallstudie.
Lärandemål
Kursen syftar till att ge djupare kunskaper om störningar och variationsanalys i flerstegs tillverkningssystem. Tekniska metoder för variationsanalys och variationskällaidentifiering lärs på djupet.
Tillämpningen av den kunskap som erhållits i kursen omfattar ett brett utbud av tillverkningsaktiviteter, nämligen processkontroll, underhåll, processplanering, kvalitetskontroll etc.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Statistik och matris algebra
Antagen till forskarutbildning
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurskompendium och referensmaterial
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är avsedd för doktorander och experter från branschen som är kvalificerade att läsa på kurser på forskarnivå.