Kursen är skräddarsydd för att ge praktisk erfarenhet av valet och tillämpningen av de olika metoderna i de verkliga industriella fallen.
FMG3915 Störnings- och variationsanalys i tillverkningssystem 9,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-09-04 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-09-04 - 2025-10-30
- Perioder
HT 2025: P1 (9 hp)
- Studietakt
67%
- Anmälningskod
50837
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Antal platser
Min: 1
- Målgrupp
- Doktorander
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMG3915 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Koncept och teorin vid störningar och variationer.
- Variationsanalys.
- Huvudkomponentanalys, faktoranalys.
- Statlig rymdvariation och utbredningsmodellerna i tillverkning i flera steg.
- Direkta uppskattningsmetoder och "mönster matchning" i variantkällans identifiering.
- Industriell fallstudie.
Lärandemål
Kursen syftar till att ge djupare kunskaper om störningar och variationsanalys i flerstegs tillverkningssystem. Tekniska metoder för variationsanalys och variationskällaidentifiering lärs på djupet.
Tillämpningen av den kunskap som erhållits i kursen omfattar ett brett utbud av tillverkningsaktiviteter, nämligen processkontroll, underhåll, processplanering, kvalitetskontroll etc.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Statistik och matris algebra
Antagen till forskarutbildning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen är avsedd för doktorander och experter från branschen som är kvalificerade att läsa på kurser på forskarnivå.