Kursen blandar studenter från olika ämnesområde med syfte att elaborera om samspel bland olika infrastruktursektorer i en urban miljö.
FMJ3385 Smarta koncept för städer - systemsamspel för hållbarhet 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMJ3385 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Diskussioner av begrepp som transdisciplinära analyser, cirkulär ekonomi, komplexa system; rollen av teknik, planering och beslutsfattning bland olika aktörer och konsekvens av samspelet mellan dessa för stadsutvecklingen; övningar för att bättre förstår relationerna och för att främja samspelet; analyser av tillämpad forskningsfrågor och implementering av åtgärder i stadsmiljö; analys av samband mellan olika infrastruktur sektorer t.ex. transport, energi, IT och avfallshantering
Lärandemål
Kursen fokuserar på utvecklingen av stadsinfrastruktur som ett sätt att omvandla städer, göra dem mer intelligenta, levande och hållbara. Kursens slutgiltiga mål är att förbättra doktorandernas kunskaper om begrepp och metoder för att ta itu med stadsfunktioner och interaktioner som syftar till hållbarhet.
Dessutom kommer de studerande att ha möjlighet till att
(i) diskutera hållbarhet över sektorsgränser med användning av tvärvetenskapliga metoder,
(ii) interagera med olika seniorforskare och stadsutövare från olika sektorer;
(iii) delta i diskussioner på hög nivå och få kunskap om nya planeringsverktyg, och
(iv) utforska applikationer, samt kommunikations- och strategier för stadsutveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorandstudier.
Rekommenderade förkunskaper
- Doktorandstudenter som jobbar på systemnivå kan dra nytta av denna kurs.
- Doktorandstudenter bör ha grundkunskap i forskningsmetodik.
- Det är en fördel om doktorandstudenterna har genomgått någon systemanalyskurs
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Läsning av litteratur; uppgift i förberedelsesyfte; aktiv deltagande i workshop; uppgift i form av en uppsats.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.