Coxetergrupper studeras huvudsakligen med kombinatoriska metoder. Dessutom kommer kopplingar till andra områden göras tydliga. Detta är ett aktivt forskningsområde och nyare forskningsresultat kommer att presenteras.
FSF3701 Coxetergrupper 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Teorin för Coxetergrupper ger ett samlat ramverk för att studera viktiga klasser av grupper som symmetriska grupper, Weylgrupper, reflektionsgrupper (ändliga, affina, hyperboliska) och symmetrigrupper av reguljära polytoper.
Efter genomgången kurs ska studenten förstå och kunna tillämpa denna teori inom Lieteori, algebraisk geometri, kombinatorisk geometri samt i andra sammanhang.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
A. Björner and F. Brenti, Combinatorics of Coxeter groups, Graduate Texts in Mathematics 231, Springer, New York, 2005.
J. E. Humphreys, Reflection groups and Coxeter groups, Cambridge studies in advanced mathematics 29, Cambridge University Press, 1990.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Inlämningsuppgifter, möjligtvis kombinerat med muntliga presentationer.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända inlämningsuppgifter och presentationer.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.