De matematiska metoder och teoretiska ramar som används beror på industriellt problem, och ämnena kan ändras från år till år beroende på inriktning och projekt.
FSF3890 Projekt inom industriell och tillämpad matematik 5,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska visa förmåga att:
-
Tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter för en viss industriell tillämpning inom tillämpad matematik,
-
Inhämta kunskap och information som är nödvändig för genomförandet av projektet,
-
Samarbeta i grupp för att lösa problem i projektet,
-
Välj lämpliga matematiska verktyg och modeller för att ta sig an det industriella problem,
- Analysera modeller; förklara, motivera och diskutera konsekvenser av antaganden och approximationer,
- Kommunicera och presentera vetenskapliga resultat på ett professionellt sätt: genom tekniska rapporter och muntliga presentationer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen är främst avsedd för doktorander i matematik och i tillämpad och beräkningsmatematik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
En litteraturstudie inom ämnet krävs. Kurslitteratur kan även föreslås av examinator.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgifter, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektet redovisas både skriftligt och muntligt på engelska eller svenska.
Projektuppgifter, betygsskala: P / F
Övriga krav för slutbetyg
Projektarbete, skriftlig rapport och presentation, 5hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.