HE1031 Ekonomi och organisationsteori 7,0 hp

Economics and Organizational Theory

Visa kursinformation utifrån vald termin och kursomgång:

Kursomgång och genomförande

Ingen kursomgång är vald

Välj termin och kursomgång ovan för att få information från rätt kursplan och kursomgång.

Kursinformation

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll *

  • Företagsformer. Företagens villkor och företagets interaktion med omvärlden.
  • Organisationsprinciper, företagskultur, kvalitetsuppfattning, ledningsfilosofi och andra mjuka värdens och egenskapers påverkan på affärsprocesser. Formella och informella strukturer i organisationen.
  • Grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring.
  • Resultat och likviditet. Produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar. Räkenskapsanalys m h a nyckeltal.
  • Las, mbl, marknadsföringslagen och konkurrenslagen.

Lärandemål *

För betyg E, godkänd, ska studenten kunna:
* Redogöra översiktligt för samhällsekonomiska företeelser t ex marknadsekonomi, sysselsättning, tillväxt och utrikeshandel samt motivera olika ekonomiskt politiska aktiviteter med utgångspunkt i sina egna värderingar.
* Tillämpa entreprenörskap genom att redogöra för affärsmodeller, affärsplanering, strategi, hållbar affärsutveckling och marknadsföring som innovativt kan skapa värde och konkurrenskraft
* Redogöra för villkor för entreprenörskap i nystartade företag
* Redogöra för modeller för ledarskap och organisationsteori.
* Redogöra för hur hållbart ledarskap kan höja kvalitet och resultat genom att ta tillvara mänskliga resurser och behov
* Redogöra för relevanta aspekter av hållbar utveckling
* Redogöra för ekonomistyrning, redovisning, rapportering och   finansiering samt tillämpa räkenskapsanalys
* Tillämpa standardmetoder för kalkyler, sammanställa beräkningar, analysera och utföra känslighetsanalyser, inkluderande att tolka och motivera val av lämplig metod som underlag för beslut
* Tillämpa lönsamhets- och result- och känslighetsanalys med beräkning  av nollpunkt, täckningsgrad och säkerhetsmarginal.
* Tillämpa produktkalkyl som självkostnadskalkyl med direkta kostnader och schablonfördelade indirekta omkostnader, samt jämföra med ABC-kalkyl 
* Tillämpa produktkalkyl som bidragskalkyl med sär- och samkostnader samt analys med två variabler (produkter) och flera bivillkor
* Tillämpa investeringskalkyl genom bl.a. pay-back-, nuvärde-, internränte- och annuitetsmetod, samt genomföra känslighetsanalys i en investeringsbedömning

Kursupplägg

Ingen information tillagd

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet *

Kunskaper motsvarande behörighetskraven för antagning till högskoleingenjörsutbildning.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Olsson, J & Skärvad: Företagsekonomi 100, Faktabok, Liber Ekonomi, senaste upplaga

Olsson, J & Skärvad: Företagsekonomi 100, Övningsbok, Liber Ekonomi, senaste upplaga
Olsson, J & Skärvad: Företagsekonomi 100, Lösningar, Liber Ekonomi, senaste upplaga

Examination och slutförande

Betygsskala *

A, B, C, D, E, FX, F

Examination *

  • TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Peter Sillén

Ytterligare information

Kurswebb

Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.

Kurswebb HE1031

Ges av

CBH/Medicinsteknik och hälsosystem

Huvudområde *

Teknik

Utbildningsnivå *

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Peter Sillén, petersil@kth.se

Etiskt förhållningssätt *

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.