Hoppa till huvudinnehållet

HL1706 Vårdens och omsorgens informationssystem 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HL1706 (VT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Verksamhetsprocesser i vårdens och omsorgens organisationer, projektledning, standarder och informationsstrukturer

Beskrivning av medicinsk- kliniska informationssystem (t ex RIS, PAS, PACS, ROS, BAT).

Integrationsproblematik mellan olika system samt hur dessa problem kan lösas

Arkitektur i mjukvaran (komponenter, Model/View/Controller)

Datasäkerhet

Utvärdering

Etiska och juridiska aspekter

Fallstudier där följande moment diskuteras:

  • Systemutvecklingsprocessen Begreppsförklaring – Helhetstänkande – förändringsanalys – ramar & villkor Typiska exempel & erfarenheter
  • Utvecklingsmetoder (vattenfall, iterativ, extrem programmering) Tillvägagångssätt, tekniker, verktyg, dokumento  
  • Utvecklingsfaser (förstudie, modellering, kravspecifikation, prototyper, implementering, test, utvärdering) Livscykel
  • Modellering (UML, RUP) Tillämpning i praktiken (Modeller, notation, exempel)

Lärandemål

1. Kunskap & Förståelse

Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:

  • Analysera och diskutera vården och omsorgens informationsbehov samt exemplifiera med olika informationssystem som används för att möta dessa behov
  • Redogöra och problematisera för typiska utvecklings- faser och metoder av ett informationssystem inom vård och omsorg.
  • Analysera, diskutera och problematisera användningen av informationssystem i sjukvårdens & omsorgens organisationer och relatera det till systemutvecklingsprinciper

2. Färdighet & Förmåga

 Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:

  • Anpassa och tillämpa modeller för att beskriva vårdens verksamhetsprocesser
  • Använda modeller för att beskriva användarkraven på ett informationssystem inom vård och omsorg.

3. Värderingsförmåga & Förhållningssätt

Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:

  • Göra adekvata överväganden ang. olika arkitekturlösningar samt argumentera för och emot dessa    

-       Reflektera över integrationsproblematiken mellan olika informationssystem

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

-       Lind T, Vård IT-Kartan, UsersAward 2004 ISBN 91-631-6352-7 (pdf) -       Utbult M, Patientdata – brist och överflöd I vården, Telbok Rapport 154 | 2004 (pdf) -       Vetenskapliga artiklar (pdf)

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Informationsteknik, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd