HL1706 Vårdens och omsorgens informationssystem 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Verksamhetsprocesser i vårdens och omsorgens organisationer, projektledning, standarder och informationsstrukturer
Beskrivning av medicinsk- kliniska informationssystem (t ex RIS, PAS, PACS, ROS, BAT).
Integrationsproblematik mellan olika system samt hur dessa problem kan lösas
Arkitektur i mjukvaran (komponenter, Model/View/Controller)
Datasäkerhet
Utvärdering
Etiska och juridiska aspekter
Fallstudier där följande moment diskuteras:
- Systemutvecklingsprocessen Begreppsförklaring – Helhetstänkande – förändringsanalys – ramar & villkor Typiska exempel & erfarenheter
- Utvecklingsmetoder (vattenfall, iterativ, extrem programmering) Tillvägagångssätt, tekniker, verktyg, dokumento
- Utvecklingsfaser (förstudie, modellering, kravspecifikation, prototyper, implementering, test, utvärdering) Livscykel
- Modellering (UML, RUP) Tillämpning i praktiken (Modeller, notation, exempel)
Lärandemål
1. Kunskap & Förståelse
Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:
- Analysera och diskutera vården och omsorgens informationsbehov samt exemplifiera med olika informationssystem som används för att möta dessa behov
- Redogöra och problematisera för typiska utvecklings- faser och metoder av ett informationssystem inom vård och omsorg.
- Analysera, diskutera och problematisera användningen av informationssystem i sjukvårdens & omsorgens organisationer och relatera det till systemutvecklingsprinciper
2. Färdighet & Förmåga
Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:
- Anpassa och tillämpa modeller för att beskriva vårdens verksamhetsprocesser
- Använda modeller för att beskriva användarkraven på ett informationssystem inom vård och omsorg.
3. Värderingsförmåga & Förhållningssätt
Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:
- Göra adekvata överväganden ang. olika arkitekturlösningar samt argumentera för och emot dessa
- Reflektera över integrationsproblematiken mellan olika informationssystem
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
- Lind T, Vård IT-Kartan, UsersAward 2004 ISBN 91-631-6352-7 (pdf) - Utbult M, Patientdata – brist och överflöd I vården, Telbok Rapport 154 | 2004 (pdf) - Vetenskapliga artiklar (pdf)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.