Verksamhetsprocesser i vårdens och omsorgens organisationer, projektledning, standarder och informationsstrukturer
Beskrivning av medicinsk- kliniska informationssystem (t ex RIS, PAS, PACS, ROS, BAT).
Integrationsproblematik mellan olika system samt hur dessa problem kan lösas
Arkitektur i mjukvaran (komponenter, Model/View/Controller)
Datasäkerhet
Utvärdering
Etiska och juridiska aspekter
Fallstudier där följande moment diskuteras:
- Systemutvecklingsprocessen Begreppsförklaring – Helhetstänkande – förändringsanalys – ramar & villkor Typiska exempel & erfarenheter
- Utvecklingsmetoder (vattenfall, iterativ, extrem programmering) Tillvägagångssätt, tekniker, verktyg, dokumento
- Utvecklingsfaser (förstudie, modellering, kravspecifikation, prototyper, implementering, test, utvärdering) Livscykel
- Modellering (UML, RUP) Tillämpning i praktiken (Modeller, notation, exempel)
1. Kunskap & Förståelse
Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:
- Analysera och diskutera vården och omsorgens informationsbehov samt exemplifiera med olika informationssystem som används för att möta dessa behov
- Redogöra och problematisera för typiska utvecklings- faser och metoder av ett informationssystem inom vård och omsorg.
- Analysera, diskutera och problematisera användningen av informationssystem i sjukvårdens & omsorgens organisationer och relatera det till systemutvecklingsprinciper
2. Färdighet & Förmåga
Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:
- Anpassa och tillämpa modeller för att beskriva vårdens verksamhetsprocesser
- Använda modeller för att beskriva användarkraven på ett informationssystem inom vård och omsorg.
3. Värderingsförmåga & Förhållningssätt
Studenterna ska efter avslutad kurs kunna:
- Göra adekvata överväganden ang. olika arkitekturlösningar samt argumentera för och emot dessa
- Reflektera över integrationsproblematiken mellan olika informationssystem