- vetenskapligt och ovetenskapligt förhållningssätt
- struktur på vetenskapliga rapporter
- presentation och utvärdering av vetenskapliga arbeten
- bibliotekskunskap
- källkritik
- forskningsetik
- kvalitativa, kvantitativa, indirekta och direkta forskningsmetoder
HL1721 Vetenskaplig metodik 1 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HL1721 (HT 2008–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för vad som utmärker ett vetenskapligt förhållningssätt
- strukturera en vetenskaplig rapport
- utvärdera andras arbeten
- revidera sitt eget arbete utgående från skriftliga utvärderingar
- muntligen presentera ett vetenskapligt arbete
- söka och kritiskt granska webb-baserad information
- redogöra för etiska frågeställningar inom forskning
- redogöra för olika vetenskapliga metoder såsom kvalitativa och kvantitativa ansatser
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till kandidatprogrammet Medicinsk informatik
Kurslitteratur
Rienecker L, et al. Att skriva en bra uppsats, Liber AB 2002, ISBN 9789147062171
Vetenskapliga artiklar
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- RED1 - Projektrapporter, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen (Ten1; 2,5 hp), betygsskala A-F
Projektrapporter (RED1; 0,5 hp), betygsskala P/F
Slutbetyg enligt skala A-F
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.