Med handledarstöd ska studenten utveckla sin kreativa förmåga, lära sig att kommunicera och analysera konceptidéer och genomföra hela utvecklingsarbetet från idé till färdig produkt. Lära sig starta och organisera en innovations- och designstudio. Genomföra ett antal realistiska utvecklingsprojekt. Förbereda sig för yrkeslivet genom att skapa kontaktnät mellan högskola, forskning och näringsliv.
HM203V Innovations- och designstudio 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet är att studenten ska träna och praktisera kunskap från sin utbildning tillsammans med studenter från andra utbildningsprogram, genom att starta och driva ett design- och utvecklingskontor. Genom realistiska projekt i nära samarbete med näringsliv och offentlig förvaltning få insikt om arbetslivets förutsättningar och därigenom få förståelse för sin roll i produktutvecklingsarbetet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska) krävs.
Rekommenderade förkunskaper
Högskolestudier inom valfritt område rekommenderas, men är inte något krav.
Utrustning
Basutrustning för skissteknik (pennor, linjal, skalpell, sax mm.). Tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Föreläsningar finns att tillgå/ladda ner. Hänvisningar till relevant kurslitteratur beroende på projektets inriktning kommer att ges.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänt projektarbete 15 hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.