Hoppa till huvudinnehållet

HN2016 Bedömningar och åtgärder av den fysiologiska och akustiska arbetsmiljön 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HN2016 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Arbetsfysiologi
  • Arbetsrelaterade belastningsbesvär
  • Synergonomi
  • Buller
  • Vibrationer
  • Teorier kring akuta och långvariga hälsoeffekter
  • Metoder för exponeringsmätningar och riskbedömningar
  • Interventionsstrategier

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten fördjupad kunskap om hur fysiologiska, visuella och akustiska faktorer i arbetsmiljön kan påverka hälsa och prestanda, samt hur dessa faktorer kan hanteras för att minska risken för ohälsa och olycksfall.

Efter genomförd kurs ska varje student kunna:

- beskriva, ge exempel på och förklara hur arbetsrelaterade faktorer inom områdena fysisk belatsning, synergonomi, buller och vibrationer påverkar säkerhet, hälsa, välbefinnande och prestanda.

- beskriva och reflektera över teorier kring mekanismer som kan orsaka arbetsrelaterade besvär, skador och påverka prestanda, kopplat till de ovannämnda faktorerna.

- utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av de ovannämnda faktorerna.

- föreslå arbetsmiljöförbättringar, samt kunna identifiera barriärer och facilitatorer för dess implementeringar, kopplat till de ovannämnda faktorerna.

- kritiskt utvärdera riskbedömningar och arbetsmiljöförbättringar, baserat på aktuellt regelverk och vetenskaplig litteratur.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande, samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6. 15 hp matematik eller statistik.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Technology and work on human terms, Prevent, ISBN 9789173650588

Helander, M, A guide to human factors and ergonomics, Second edition, CRC Press

Toomingas et al. 2011. Occupational Physiology. ISBN 9781439866962.

Wilson and Sharples, Evaluation of Human work, Taylor and Francis, 2015.

Anshel, J Visual ergonomics Handbook, CRC Press, 2005 (parts)

Scientific papers and e-books presented at the course start and listed at the course web

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

För godkänt på hela kursen krävs:

Aktivt deltagande i laborationer och andra övningar

Skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter

Skriftlig tentamen om 4,0 hp, betyg A-F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd