Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HN202U Verksamhetsutveckling och kunddialog inom företagshälsovården 4,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HN202U (HT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Inlämningsuppgift före kursen. Skriv en reflektion på 1-2 sidor, "Detta innebär det goda arbetet för mig"

Kursdag 1, halvdag: Föreläsningar: Samtalsmetodik för det existentiella samtalet. Vad är god arbetsmiljö? Fyra perspektiv: anställda, företaget, företagshälsovården och samhället. Förberedelse för arbetsuppgift 1.

Kursdag 2, heldag. Redovisning av arbetsuppgift 1 inklusive diskussioner om respektive redovisning samt avslutande övergripande diskussion. Föreläsning, att genom dialog identifeira arbetsplatsens behov och utvecklingsmöjligheter. Förberedelse för arbetsuppgift 2.

Kursdag 3, heldag. Redovisning av arbetsuppgift 2 inklusive diskussioner om respektive redovisning samt avslutande övergripande diskussion. Föreläsningar om olika perspektive på affärsnytta av en god arbetsmiljö. Förberedelse för arbetsuppgift 3.

Kursdag 4. 3/4 dag. Redovisning av arbetsuppgift 3 inklusive diskussioner om respektive redovisning samt övergripande diskussion. Avslutande gemensam diskussion om metoder för att vässa kunddialogen.

Lärandemål

Kursen är en påbyggnad på kursen "Kvalitet och strategiska utmaningar för företagshälsovården". Kursen ska ge förståelse för och insikt och träning i att:

- diskutera vad ett gott arbete och en god arbetsmiljö innebär i dialog med olika kunder, för att identifiera potentiella förbättringsområden där företagshälsovården kan bidra och öka kundernas förståelse för vad en god arbetsmiljöär.

- diskutera arbetsplatsens behov av insatser för att förbättra arbetsmiljön utgående från ett brett perspektiv som innefattar fysisk arbetsmiljö, trivsel, arbetsklimat, arbetsorganisation och ledarskap.

- diskutera arbetsplatsens affärsnytta av insatser för att förbättra arbetsmiljön.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avlagd examen på grundläggande nivå på minst 80 p/120 hp eller annan relevant utbildning/yrkesverksamhet som högskolan bedömer tillräcklig.

Urval: Förtur ges till anställd inom företagshälsovården eller liknande verksamhet inom arbetsmiljöområdet.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Framgångsrik företagshälsovård - möjligheter och metoder. SOU 2011:63

Ahrnell, B.-M. och R. Edman, Att sälja och ta betalt för kunskap. 2002, Malmö: Liber ekonomi.

Dessutom tillkommer utdelat material.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter och redovisning, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

En individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Tre skriftliga gruppinlämningsuppgifter med muntlig redovisning i seminarieform.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Teresia Nyman; teresia.nyman@sth.kth.se