Introduktion till det byggtekniska området och till arbetet som arbetsledare. Datorövningar, presentationsteknik.
HS1723 Tekniskt arbete, metoder och verktyg 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HS1723 (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målformulering för betyg E:
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha en överblick av det byggtekniska området
- förstå vad arbete som arbetsledare inom byggproduktion innebär
- veta vilka arbetsuppgifter och arbetsmetoder en arbetsledare kan ha
- använda datorn som arbetsverktyg med hjälp av officepaketet
- arbeta på ett projektorienterat sätt
- skriva kallelse med dagordning och skriva protokoll
- leda ett möte
- presentera ett genomfört arbete muntligt och skriftligt
- tillämpa metoder på ett förelagt projekt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande och särskild behörighet för programmet Byggproduktion
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Projektarbete – en vägledning för studenter.
Kursbunt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända övningar (ÖVN1; 3 hp). Betygsskala P/F.
Godkänt projektarbete (PRO1; 4,5 hp). Betygsskala P/F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.