HS2004 Dagsljus och planeringsmetoder 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Daylight qualities and physical and visual based definitions
- Daylight calculation, manual and computer rendering
- Sustainability effects and energy calculation
- Building typology and architectural design
- Design methods for daylight and electric light
- Workbook presentation and reflections
Lärandemål
The aim is to ensure that the student possesses the required knowledge of daylight planning in urban spaces, in buildings and the construction of windows, skylights and daylight distribution systems. Knowledge of daylight qualities and daylight calculation. Understanding of the methodology for co-ordination of daylight and electric lighting in buildings and ability to evaluate lighting, energy, architectural effects of the daylight design process.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Eligibility for the programme
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
H.A Löfberg, Räkna med dagsljus, SIB, Gävle 1987 (with English supplement)
M.Rea, Lighting Handbook, 9th ed., IESNA, NY, 2000
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 9,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- RED1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Project (PRO1; 9cr) A-F
Assignments (RED1; 6cr) A-F
Presence at mandatory lecturers and seminars
Worked out and passed laboratory experiments, tasks, exercises and projects
Passed workbook reporting lectures, the design process and personal reflections
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Tidigare kursnummer 6H3774