Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HS2006 Ljusarmaturdesign 15,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HS2006 (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Teoretiska grunder för design av ljusarmatur; metoder och verktyg.
  • Ljusarmaturers designhistoria.
  • Ljuskällors egenskaper och deras användningsområden.
  • Ljusdistribution, reflektorkonstruktion och materialegenskaper avseende reflektion, transmission, refraktion och absorption.
  • Laborativ provning och mätning av fullskalemodeller.
  • Teknik, material och elektriska komponenter.
  • Nödvändiga specifikationer för att uppfylla gällande tekniska normer och regelverk.
  • Miljöpåverkan, hållbarhet samt ekonomi och marknadsföring.

Lärandemål

Studenter som genomfört denna kurs skall:

  • Kunna redogöra för den historiska utvecklingen av ljusarmatur, i relation till tekniska och socio-kulturella aspekter samt analysera nuläget.
  • Praktiskt kunna tillämpa designprocessen för ljusarmatur från konceptfas till prototypkonstruktion.
  • Utveckla designen för en ny ljusarmatur och motivera designbesluten genom förvärvad kunskap, i relation till det aktuella temat för kursen samt tillgänglig teknik.  
  • Undersöka lämplig tillverkningsprocess for industriell produktion av sin produkt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom arkitektur eller närliggande område, eller motsvarande utbildningsnivå

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

M.Rea, Lighting Handbook, 9th ed., IESNA, NY., 2000

Kompletteras under kursen

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL4 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL5 - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Godkända uppgifter och projektarbeten samt 80% närvaro på obligatoriska aktiviteter; föreläsningar, seminarier, genomgångar och handledning

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad, Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd