Hoppa till huvudinnehållet

IC1004 Kognitionspsykologi 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan IC1004 (HT 2008–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

•          Introduktion till kognitionspsykologin med betoning på aspekter som är av relevans för ämnesområdet människa-datorinteraktion och därmed relaterade delområden såsom IT och lärande, och IT och samarbete

•          Centrala kognitionspsykologiska teorier och frågeställningar inkluderande mentala representationer, lärande, minne, språk och tanke samt problemlösning

•          Vissa allmänpsykologiska frågeställningar som rör sambandet mellan kognition, perception och motivation samt allmän kunskap om kognitionspsykologins framväxt

•          Kognitionsvetenskapliga aspekter av viktiga informationsteknologiska tillämpningar inom beslutsfattande, riskbedömning, samarbete och lärande

•          En introduktion till beteendevetenskaplig metodik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten ha; 

Kunskap och förståelse om:·          

  • Kunna redogöra för grundläggande teorier inom kognitionspsykologi         
  • Kunna redogöra för grundläggande begrepp och antaganden som görs inom kognitionspsykologi
  • Kunna redogöra för kritik som riktas mot en traditionell kognitionspsykologi 

Färdigheter och förmågor, kunna:·          

  • reflektera kring och analysera grundläggande teorier inom kognitionspsykologin och dessas tillämparhet inon MMI·          
  • reflektera kring och analysera grundläggande antaganden inom kognitionspsykologi som relaterat till den kritik som riktas mot kognitionspsykologi
  • formulera, planera och genomföra en beteendevetenskaplig studie·          
  • välja och tillämpa lämplig metod för att studera en viss problemställning  ·          
  • skriva och rapportera en beteendevetenskaplig studie på ett vetenskapligt sätt 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • bedöma etiska aspekter relevanta för beteendevetenskaplig forskning

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Cognitive Psychology and it´s implications, John, R., Anderson.

Upplaga: fourth edition Förlag: Freeman and company År: 1995

ISBN: 0-7167-2385-9

Foundations of Behavioral Research, Fred, N., Kerlinger

Upplaga: third edition Förlag: CBS College Publishing År: 1986

ISBN: 0-03-910713-2

Compendia

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Examinationen på kursen består av ett grupparbete och ett individuellt arbete (tentamen). För godkänt krävs godkänt individuellt arbete (tentamen) och grupparbete.
Betyg: A, B, C, D, E, Fx, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Elektroteknik, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Ramberg, Robert

Övrig information

Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för Kursanalys (se KTH-Handbok 2, Flik 14.1)
Undervisningsformer
Ett övergripande mål med kursen är att studenten ska kunna använda teorier och beteendevetenskapliga metoder inom kognitionspsykologi och beteendevetenskap. Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utanför den schemalagda undervisningen tillkommer grupparbete bestående av formulerande, genomförande och rapporterande av en beteendevetenskaplig studie.
Som student på kursen kommer du att delta i:
• lärarledda föreläsningar
• grupparbete utanför den schemalagda undervisningen
• lärarledda seminarier där vi kollektivt granskar och kritiserar studier som genomförs i grupparbetet under kursen