Hoppa till huvudinnehållet

IC2002 Vetenskapsteori 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan IC2002 (VT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursinnehållet följer huvudbokens innehåll vad gäller naturvetenskaperna och tar i huvudsak upp följande ämnen.

I. Vetenskap och Pseudo-vetenskap
II. Rationalitet, objektivitet och värden i vetenskapen
III. Underbestämningstesen
IV. Induktion, prediktion och evidens
V. Konfirmation och relevans: Bayesianism
VI. Förklaringsmodeller
VII. Naturlagar

Kompendiet tar upp socialvetenskapernas syn på vetenskapsfilosofin och andra aspekter som inte direkt täcks in av kursboken.

Lärandemål

Studenten skall efter avklarad kurs kunna:
- redogöra för viktiga händelser i vetenskapens historia
- förklara kraven som kan och bör finnas på vetenskapligt arbete
- beskriva sin egen syn på vetenskap och kontrastera den emot ingenjörskonst
- tillämpa vetenskapsteori på praktiska problem och frågeställningar
- redogöra för grundläggande vetenskapteoretiska begrepp och forskningsetiska resonemang
- sammanfatta och presentera vetenskapsteoretiska originaltexter
- problematisera vetenskapliga frågeställningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För fristående studenter:

Kandidatexamen/180 hp (120 gamla poäng) i informationsteknik, informationssystem, datateknik eller data- och systemvetenskap.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Preliminärt: 

Martin Curd and J. A. Cover (eds.): Philosophy of Science (Upplaga: 1), W W Norton & Co Inc, 1998, 0-393-97175-9

Kurskompendium med artiklar och bokutdrag, exakt innehåll fastställs närmare kursstart. 

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Rapport, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Aktivt deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationsmoment på kursen är en essä, samt aktivt deltagande i, samt moderering av, en diskussiongrupp. För essän gäller graderad betygsskala enligt A/B/C/D/E/Fx/F medan diskussionsgruppsdeltagandet endast kan ge godkänt eller underkänt (P/F).

För godkänt betyg på kursen krävs att både essän och diskussionsgruppsdeltagandet är godkända. Betygsättning av hela kursen baseras på essäbetyget.

Studenter som bedöms ligga nära godkäntgränsen på essän, ges möjligheten till komplettering. Det innebär att studenten genom denna kan få godkänt på aktuell essä (E) men ej högre betyg. Kursansvarig informerar de studenter som är aktuella för komplettering i samband med att resultaten från essän anslås. Kompletteringsuppgiften måste lämnas in enligt deadline och kan endast användas för att erhålla godkänt på aktuell essäexamination.

Diskussionsgruppsdeltagandet skall för godkänt (P) uppgå till aktivt deltagande vid (minst) alla utom två tillfällen, samt moderering av diskussionen vid ett tillfälle om examinatorn så begär.

Rättandet av en essä påbörjas först när bevis erhållits på att studenten tagit del av ett särskilt informationsmaterial om fusk och plagiat, vilket görs tillgängligt under kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för kursanalys.