När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationsmoment på kursen är en essä, samt aktivt deltagande i, samt moderering av, en diskussiongrupp. För essän gäller graderad betygsskala enligt A/B/C/D/E/Fx/F medan diskussionsgruppsdeltagandet endast kan ge godkänt eller underkänt (P/F).
För godkänt betyg på kursen krävs att både essän och diskussionsgruppsdeltagandet är godkända. Betygsättning av hela kursen baseras på essäbetyget.
Studenter som bedöms ligga nära godkäntgränsen på essän, ges möjligheten till komplettering. Det innebär att studenten genom denna kan få godkänt på aktuell essä (E) men ej högre betyg. Kursansvarig informerar de studenter som är aktuella för komplettering i samband med att resultaten från essän anslås. Kompletteringsuppgiften måste lämnas in enligt deadline och kan endast användas för att erhålla godkänt på aktuell essäexamination.
Diskussionsgruppsdeltagandet skall för godkänt (P) uppgå till aktivt deltagande vid (minst) alla utom två tillfällen, samt moderering av diskussionen vid ett tillfälle om examinatorn så begär.
Rättandet av en essä påbörjas först när bevis erhållits på att studenten tagit del av ett särskilt informationsmaterial om fusk och plagiat, vilket görs tillgängligt under kursen.