- Definition av programvarulivscykeln.
- Typer av vidareutveckling och underhåll av programvara.
- Processmodeller för de flesta typer av vidareutveckling och underhåll av programvara.
- Första, andra och tredje linjens support.
- Testning inom vidareutveckling och underhåll av programvara.
- Övergång från nyutveckling till vidareutveckling och underhåll av programvara (software transition).
- Åldrande av programvara.
- Avveckling (retirement) av programvara.
- Omarbetning (reengineering) av programvara.
- Underhållbarhet (evolvability and maintainability) av programvara.
- Processmodeller på organisationsstrukturer.
- Kvalitetshantering och baklängeskonstruktion (reverse engineering).
- Aktuellt läge för området inom industri och forskning.
ID129V Vidareutveckling och underhåll av programvara 7,5 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: HT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av HT 2024 enligt skolchefsbeslut: J-2022-3063.
Beslutsdatum: 2022-12-19
Kursen ges sista gången HT 2023. Sista möjlighet till examination i kursen ges HT 2024.
Studenter som vill slutföra kursen efter att den getts för sista gången ska kontakta examinator för att få examination av rapporter.
Underhållskostnaden utgör upp till 90% av livscykelkostnaden (LCC) för IT-system. Idag bedrivs underhåll till stora delar ad hoc utan stöd av adekvata metoder och hjälpmedel. Kursen Vidareutveckling och underhåll av programvara ger ett brett spektrum av programvaruprocesser som genomförs efter det att man har levererat den första versionen av ett nyutvecklat system. Hit hör processer för att korrigera, vidareutveckla, omarbeta, stödja och avveckla programvara samt processer för att hantera akuta problem och för att kvalitetshantera systemen. Kursen kommer även att fokusera på processer som bedrivs parallellt med nyutveckling då man förbereder systemen för framtida vidareutveckling och underhåll.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ID129V (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna
- beskriva programvarulivscykelprocessen och dess ingående delprocesser
- förklara samspelet mellan programvaruutveckling och programvaruvidareutveckling och underhåll
- tillämpa sina kunskaper inom programvaruvidareutveckling genom att definiera, följa och följa upp programvarucykelprocesser och de roller som är involverade i respektive process
- tillämpa sina tekniska kunskaper för att vidareutveckla och underhålla programvarusystem
- hantera programvaruproblem som uppstått i ett befintligt programvarusystem och vidta lämpliga åtgärder
- förklara nuvarande trender i att hantera programvarulivscykel
- agera på ett etiskt sätt vid vidareutveckling och underhåll av programvarusystem
- arbeta i ett lag vid hantering av komplexa problem
- kommunicera sitt arbete och dess resultat skriftligt
i syfte att
- få förståelse för omfattningen och komplexiteten i att utveckla och underhålla redan existerande programvarusystem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i programvaruutvecklingsprojekt, 7,5 hp.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM4 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För att få godkänt på kursen ska kursdeltagaren närvara på alla seminarier. Vid frånvaro ska en individuell rapport om det ämne som behandlades på seminariet skrivas.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.