En introduktion till ingenjörsrollen, där du lär dig att använda matematiska modeller och datorberäkningar för att lösa olika typer av problem inom övergripande tekniska områden och verksamhetsfält. Informationssökning, skriftlig presentation och tekniska rapporter är andra viktiga delmoment. Mätvärdesbehandling med hjälp av statistiska metoder gås igenom med lämpliga exempel på en tillämpad nivå. Effektiv problemlösning, med hjälp av rimliga uppskattningar introduceras som en relevant arbetsmetodik för många tekniska frågeställningar. Kursen genomförs tematiskt, där en större frågeställning återkommer i flera viktiga moment. Ingenjörsrollen i praktiken belyses genom gästföreläsningar från relevanta arbetsgivare eller andra ämnesområden inom KTH. I kursen diskuteras också ingenjörens professionella och vetenskapliga identitet och genusaspekter på detta.
IF1611 Ingenjörsmetodik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2014
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
N/A
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
1. Efter kursen ska studenten kunna redogöra för tekniska modeller med varierande komplexitet, från uppskattningar till datorbaserade algoritmer och effektivt kunna använda dessa modeller i sin ingenjörsroll.
2. Studenten ska kunna härleda eller ställa upp en modell från en problemtext genom att t.ex. använda dimensionsanalys av ingående parametrar.
3. Studenten ska kunna analysera kvaliteten på ett modelleringsresultat med avseende på osäkerheten i sina antaganden och i modellparametrarna.
4. Studenten ska kunna använda grundläggande statistiska begrepp och metoder som standardavvikelse och felfortplantning för analys av mätresultat.
5. Studenten ska kunna presentera sina modellresultat på ett strukturerat sätt, med tyngpunkt på tydliga figurer och kurvor och enligt en given mall för en teknisk rapport.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i matematik och fysik motsvarande gymnasiets kurser Matematik E/Fysik C.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i matematik och fysik motsvarande gymnasiets kurser Matematik E/Fysik C.
Utrustning
Tillgång till dator som kan hantera MATLAB version 2008B.
Kurslitteratur
Ingenjörens Verktyg, Göran Grimvall, Studentlitteratur, 2007, ISBN 978-91-44-04062-2
Introduction to Matlab(Pocket)avEtter, Dolores2010, (ISBN 0136081231)
Övrig litteratur Laborationhandledningar och problemsamling finns tillgängliga på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LABA - Laboration A, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LABB - Laboration B, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- LAB – Laborationskurs, del A (datorlabbar) och del B (språkliga uppgifter) totalt, 1,5 + 1,5 hp = 3,0 hp, betygsskala: godkänd, ej godkänd
- TENA - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Övriga krav för slutbetyg
En skriftlig tentamen (TENA; 4.5 hp), godkänd laborationskurs (LAB A; 1.5 hp, LAB B 1.5 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Programmeringsvana