IL2216 Media och kommunikationselektronik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Media processing: Översikt kodning och standarder för audio och videoprocessning. Skillnad i komplexitet och strömförbrukning mellan hård- och mjukvaruimplementeringar.
Media gränssnitt: Displayteknologier, inmatningsenheter och sensorer
Broadcasting: Antenner och modulationens inverkan på formfaktor, räckvidd och strömförbrukning
Lagringsmedia: Minnen, begränsningar i läs och skrivhastighet
Tillverkning: Kretskort, montering, tryckt elektronik och sensorer.
Kvalificering: EMC och elsäkerhet
Lärandemål
Efter kursen skall du kunna:
- Identifiera för och nackdelar med avseende på prestanda, komplexitet och strömförbrukning för elektroniska byggblock såsom displayer, batterier, antenner, minnen etc.
- Förklara orsaken till vanliga problem i tillverkningen av mönsterkort.
- Redogöra för de moment som krävs för att kvalificera en produkt med störtålighet och elsäkerhet.
- Med utgångspunkt från ett elektroniksystems funktion, tex en mobiltelefon eller mediaspelare eller brandvarnare, göra lämpliga avvägningar vid val av ingående byggblock och tillverkningsmetod.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Föreläsningsanteckningar och utdelade artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd Laboration (LAB1) och tentamen (TEN1).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.