Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

IV1017 Objektorienterad analys och design 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan IV1017 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar objektorienterad analys och design, i synnerhet hur grafiska modeller kan användas för att analysera verksamheter (organisationer) och designa datoriserade informationssystem.
Kursen redogör för centrala begrepp inom objektorienterad analys och design och inom grafisk modellering, samt systemutvecklingsmetoder för informationssystem.
En central del av kursen är praktisk tillämpning av grafiska modeller och praktisk utformning av en kravspecifikation för ett informationssystem.
Mer specifikt kommer kursen behandla följande:
Centrala begrepp inom objektorienterad analys och design såsom verksamhetsanalys, design, arkitektur, plattform, klassificering, generalisering/specialisering/arv, aggregering, komposition, polymorfism, objekt, klass, operation/metod, aktion, aktivitet, process, tillstånd, händelse
Centrala begrepp inom grafisk modellering såsom konceptuell modellering, grafiska modelleringsspråk, syntax och semantik, term och begrepp, notation, metamodell
Praktisk tillämpning av UML-diagram såsom klassdiagram, användningsfall, paketdiagram, sekvensdiagram, aktivitetsdiagram och tillståndsmaskinsdiagram
Praktisk tillämpning av målmodell, i form av OMG:s Business Motivation Model, som innehåller modelleringselement som vision, mission, mål och medel
Praktiskt utforma en kravspecifikation för ett informationssystem, samt förstå kravspecifikationens roll i systemutveckling
Introduktion till moderna systemutvecklingsmetoder såsom vattenfallsprocess, iterativ utvecklingsprocess, rational unified process (RUP/UP), lättviktsmetoder (agile methods) som till exempel XP. Vidare kommer soft system methodology (SSM) och modelldriven utveckling (MDD/MDA) att diskuteras.
Introduktion till analys-, design-, arkitektur- och processmönster vid modellering, analys och design
Introduktion till transformering från teknikoberoende modell (verksamhetsbegreppsmodell/konceptuell modell/designmodell) till teknikspecifik modell (som databasschema och Javaprogram), samt implementation (körbar kod)

Lärandemål

Förväntade studieresultat (lärandemål):
I. Kunskap och Förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Mål 1. Förklara centrala begrepp inom objektorienterad utveckling och grafisk modellering
Mål 2. Förklara centrala metoder inom systemutveckling
II. Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Mål 3. Utforma grafiska modeller (diagram) för analys av verksamhet och design av informationssystem

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Preliminärt:

Martin Fowler: UML Destilled (Upplaga: Third Edition), Addison-Wesley, 2004, 0-321-19368-7

Kurskompendium
Artikelsamling

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROA - Projektuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationsformer:
- Skriftlig tentamen (betygskriterier A/B/C/D/E/Fx/F)
- Projektarbete (betygskriterier Pass/Fx/F), som ska redovisas vid två obligatoriska seminarier.
Betygskriterier kommer att redovisas vid kursstart.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursen utvärderas och utvecklas i enlighet med KTH:s policy för kursanalys.