IV2015 Kunskapsnätverk 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kunskapen i organisationen är organisationens värdefullaste tillgång. I framtiden kommer de organisationer som kan förvalta kunskapsbeskrivningar och stimulera ett kreativt lärande samt skapa ett innovativt klimat att konkurrera ut organisationer som inte klarar av att hantera kunskapsdimensionen.
Om du vill arbeta som "managementkonsult" eller tex "knowledge and learning coordinator" så är detta en kurs för dig.
En stor del av kursen handlar om att omsätta alla teorier till praktik. Alla deltagare förväntas bidra med en del av sin kunskap och sina erfarenheter. Kursen handlar inte bara i teorin om Knowledge Management utan vi kommer även att i viss mån tillämpa dessa principer under kursens gång.
Lärandemål
Studenten skall efter avslutat kurs:
- förstå hur organisationer kan göras effektivare genom att man systematiserar och representerar organisationens kunskap
- förstå hur kunskapen kan återanvändas och hur man motiverar denna återanvändning hos företagets anställda.
- ha insikter om vad kunskap är för något samt hur kunskap kan definieras, kommuniceras och lagras
- förstå varför det idag görs mycket stora investeringar i "kunskapsekonomin"
- kunna samla in och representera kunskap som människor besitter, både formell och informell kunskap
- kunna sammanställa och beskriva kunskapen på ett entydigt, systematiskt och överskådligt sätt så att den kan återanvändas
- kunna formulera mål för anställda samt generella mål för att utveckla organisationens och de anställdas kompetens
- kunna använda socialpsykologiska teorier och metoder i det initiala systemeringsarbetet
- kunna erhålla överblick över konkreta modeller och metoder inom KM som används i företag idag.
- kunna skapa en lärande organisation
- kunna relatera begreppet "kompetens" till, motivation, effektivitet, samarbetsteknik och utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående studenter krävs:
- Grundläggande högskolebehörighet, dvs dokumenterad avslutad gymnasieutbildning inkl dokumenterade kunskaper i engelska samt
- 180 hp i informationsteknologi/ datavetenskap/ data- och systemvetenskap.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Beslutas senare.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Både skriftlig tentamen och projektuppgift behöver bli godkända för att studenten skall erhålla slutbetyg. Betygsskala A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Ges ej längre.