Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1003 Prokrastinering och perfektionism 2,0 hp

Vi har alla skjutit en uppgift till morgondagen. Även om prokrastinering inte alltid behöver vara dåligt så kan det bli ett problem med verkliga konsekvenser. Gladeligen finns mycket forskning som visar att vi genom medvetenhet och beteendeförändringar kan bli bättre på att hantera prokrastinering. Genom att använda strukturerade övningar och planeringsverktyg kan vi få mer kontroll över vår tid.  I den här kursen får du lära dig om den bakomliggande psykologin till varför så många av oss skjuter uppgifter på framtiden. Under kursens moment får du även aktivt träna på att använda beprövade strategier för att minska de negativa effekterna av prokrastinering.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande

Anmälningskod

10220

Rubriker med innehåll från kursplan LD1003 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande.

- Genomgång av grundläggande centrala begrepp om prokrastinering och perfektionism utifrån aktuell forskning.

– Övningar för att minska prokrastinering och perfektionism.

– Diskussioner om praktiska strategier för att hantera prokrastinering och perfektioism

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva och redogöra för grundläggande mekanismer kring hur prokrastinering och perfektionism fungerar utifrån psykologisk forskning.

2. Analysera situationer, tankar och känslor som kan påverka prokrastinering och perfektionism utifrån rådande forskningsrön.

3. Tillämpa övningar och strategier för att minska icke önskvärda effekter av prokrastinering och perfektionism.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se)