Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1005 Digitala presentationer och video i undervisningen 2,0 hp

Den här kursen är utformad för att ge dig en förståelse hur multimedia kan användas för att förbättra studenters lärande. Kursen leds av erfarna mediapedagoger, producenter och forskare – du får handfasta råd och teoretisk bakgrund om hur studenter bearbetar och lär sig multimedialt material. Kursen riktar sig främst till lärare men även till andra yrkesverksamma som vill lära sig färdigheterna för att skapa engagerande och effektiva multimedieupplevelser.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande

Anmälningskod

10183

Rubriker med innehåll från kursplan LD1005 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter i att förstå, analysera, planera och implementera digitala verktyg och multimedia i undervisningen. Du får lära dig grundläggande principer för hur multimedia kan användas för att förbättra studenters lärande. Exempel på kursinnehåll:

  • Analysera och skapa presentationer och videomaterial som kan stödja lärande.
  • Genomgång av olika exempel, verktyg och utrustning för att skapa enklare visualiseringar.
  • Föreläsningar och demonstrationer om tekniska aspekter av multimedialt skapande såsom bildsnitt, ljud och ljussättning.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Redogöra för hur multimedia kan användas för att förbättra lärandet, baserat på forskning och kurslitteraturen.

Använda digitala verktyg och tekniker som stödjer lärande, samt skapa multimedia - baserade lärresurser och lärmiljöer.

Förstå och analysera hur visualiseringar och animeringar kan stärka studenters lärande.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande examinationsmoment. Examinationsmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och case-uppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se)