Att vara en ny undervisningsassistent eller lärare inom den högre utbildningen, kräver medvetenhet om flera aspekter kring undervisning och lärande. Man ska kunna aktivera och motivera sina studenter, beskriva sitt ämne på ett förståeligt sätt, ha en förmåga att värdera sina studenters förståelse och kunna veta delar av studenternas förkunskaper. Vidare behöver man ofta kunna ge vägledande råd till studenter vid övning, handledning och andra samtalsformer med studenterna. Allt detta kräver, eller kan förbättras av, förberedelse, praktik, reflektion och kunskapsinhämtning, tillsammans med att dela erfarenheter och idéer med andra, vilket denna kurs har som syfte att stödja.
LH200V Grundläggande kommunikations- och undervisningslära (GKU) 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LH200V (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Visa en förmåga att tillämpa grundläggande begrepp, material och metoder, samt villkor för, undervisning och lärande inom högre utbildning
Presentera och förklara ämnen och utföra aktiverande uppgifter inom det egna kunskapsområdet
Ge och ta emot återkoppling, med fokus på att analysera, utvärdera och utveckla undervisning och lärande
Ur en vetenskaplig studie välja ut det mest intresanta samt presentera detta på ett lärfokuserat och intresseväckande sätt
Studera ett utvalt område i ett fältarbete, samt analysera och relatera detta till den egna undervisningspraktiken
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Bain, K., What the best college teachers do. 2004
Boken delas ut vid första kursträffen.
Artiklar, länkar, filmer m.m. distribueras via Bilda. Tillgång till Bilda ges ca en vecka innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination i kursen är muntliga presentationer, fältarbete och skriftliga hemuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
För doktorander gäller kurskoden FLH3000