LH235V Global kompetens för lärare i högre utbildning 3,0 hp

Kursens syfte är att ge lärare verktyg att arbeta effektivt med kulturell och social mångfald för att stärka deras globala kompetens och stödja integrerad internationalisering i undervisningssituationer.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2021 Start 2021-08-30 kurser för KTHs personal
Målgrupp
Lärare på KTH
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
P1 (1,5 hp), P2 (1,5 hp)Varaktighet
2021-08-30
2022-01-17
Studietakt
10%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 5
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2021 Start 2021-08-30 kurser för KTHs personal
Anmälningskod
51122
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2021 Start 2021-08-30 kurser för KTHs personal
Kontaktperson
Anna-Karin Högfeldt, akhog@kth.se
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Vi arbetar med begrepp som det internationella klassrummet och den globalt kompetenta läraren, integrerad internationalisering, globalt medborgarskap och internationalisering på hemmaplan.
Dokumentation, reflektion och redovisning av interkulturella erfarenheter och lärande tas upp både som ett steg i arbetet mot självständig vidareutveckling och som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.
Lärandemål
Kursens syfte är att ge lärare verktyg att arbeta effektivt med kulturell och social mångfald i undervisningssituationer, för att stärka deras globala kompetens och befrämja integrerad internationalisering.
Efter godkänd kurs ska kursdeltagare kunna:
- diskutera och ge konkreta exempel på kunskaper, färdigheter och attityder som stöder och utvecklar global kompetens
- problematisera egna och andras beskrivningar av kultur och identifikationer baserade på exempelvis kön, nationalitet, etnicitet, klass, ålder, språk och yrke
- reflektera över kritiska interkulturella incidenter på ett konstruktivt och lösningsorienterat sätt
- föreslå och argumentera för strategier för att bättre förstå och konstruktivt tillvarata den mångfald av erfarenhet kursdeltagaren möter i undervisningssituationer
- redovisa en personlig och i självinsikt grundad handlingsplan för fortsatt arbete för ökad global kompetens och integrerad internationalisering i undervisningssituationer.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
LH231V eller motsvarande kurs från KTH, annat universitet eller högskola.
Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH. Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarie, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare for funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för kursdeltagare med dokumenterad varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka kursdeltagare.
Övriga krav för slutbetyg
En tvågradig betygsskala P/F används, där P motsvarar godkänt (pass) och F motsvarar underkänt (failed). För godkänd kurs krävs aktivt deltagande vid samtliga kurstillfällen samt godkända inlämningsuppgifter. Om deltagaren missat ett (1) tillfälle kan detta i speciella fall ersättas av en skriftlig fördjupningsuppgift; detta avgörs av examinator. Komplettering av närvaro görs normalt vid motsvarande träff nästa gång kursen ges. För att få delta i redovisning av examinationsuppgifter krävs att deltagaren missat högst två träffar. Examinationsuppgifter ska lämnas in enligt deadline.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb LH235VGes av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.
Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.
Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.