Historiska perspektiv på aktuella teknikrelaterade frågor inom miljö, utbildning, vetenskap, energi och media. Relationen mellan teknik, människa, samhälle och miljö. Teknik och genus. Teknikutveckling, innovation och hållbarhet.
LL104V Teknik, människa, samhälle och miljö i ett historiskt perspektiv 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2026
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LL104V (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att ge dig redskap att beskriva och analysera relationen mellan teknik, människa, samhälle och miljö i ett historiskt perspektiv utifrån konkreta exempel. Målet är också att du ska kunna använda denna färdighet i din pedagogiska verksamhet.
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- placera dagsaktuella teknikrelaterade frågor inom miljö, utbildning, vetenskap, energi och media i ett historiskt sammanhang
- använda historiska exempel för att förklara teknikens samhällsroll
- reflektera över teknikens påverkan på samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i betraktande av aspkter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd
- motivera vikten av breda humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på teknikutvecklingen
- relatera frågor kring relationen teknik, människa, samhälle och miljö till undervisning i teknikämnet i årskurs 7-9
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida senast tre veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LIT1 - Litteraturuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.