Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LL142U Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå - samhällsperspektiv 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (4 hp), P1 (3.5 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

50587

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LL142U (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LL142U (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen tar huvudsakligen upp följande teman:

-        Historisk överblick över hur artificiell intelligens har utvecklats fram till idag.

-        Kritiska perspektiv på artificiell intelligens och dess utveckling.

-        Möjligheter och risker med artificiell intelligens inom de närmaste decennierna.

-        Etiska aspekter relaterade till artificiell intelligens idag och i framtiden.

-        Undervisning på gymnasienivå om samhälleliga och etiska aspekter på artificiell intelligens.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

1. Redogöra för och diskutera AI:s påverkan på individ och samhälle ur demokratiska, etiska och sociala perspektiv

2. Beskriva hur artificiell intelligens har utvecklats sedan fältets etablering och fram till i dag

3. Redogöra för centrala drag i nationella och internationella riktlinjer, standarder, lagar och bestämmelser som är relevanta för AI-utveckling och -användning

4. Planera och utvärdera undervisning om ovanstående aspekter på AI för elever i gymnasieskolan

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier och övningar, 3,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå