Kursen vänder sig till yrkesverksamma lärare i teknik och behandlar hur digital teknik och pedagogik utvecklas och växelverkar samt den betydelse det får för samhället i allmänhet och skolan i synnerhet. Kursen behandlar också produktion och användning av digitala lärobjekt samt orientering om IT-innehållet i grundskolans teknikämne.
LL202V IT och lärande för tekniklärare 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LL202V (VT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- Identifiera mål från skolans kursplan i teknik som omfattar IT och lärande samt föreslå metoder som ger förutsättningar för elever att uppnå dem.
- Relatera till hur datorer och Internet påverkar utvecklingen i samhället i allmänhet och i skolan i synnerhet.
- Skapa digitala lärobjekt och använda egna eller andras digitala lärobjekt i sin undervisning.
- Använda källkritisk informationssökning i sin undervisning och förhålla sig till upphovsrätt.
- Förklara hur datorer och nätverk är konstruerade.
- Beskriva hur persondatorer och inbyggda system programmeras för att kunna utföra ett visst arbete.
- Ge exempel på flera i skolan vanligt förekommande digitala verktyg och kritiskt beskriva dess för- och nackdelar.
- Sammanfatta hur digital teknik och pedagogik utvecklas och växelverkar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav är utbildad lärare för grund- eller gymnasieskolan.
Kurslitteratur
Vetenskapliga artiklar utdrag ur böcker, läro- och kursplaner för grundskolan samt flera webbresurser.
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laboration, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid alla kursträffar. Vi tillämpar kontinuerlig examination där studenten kommer får större o h mindre inlämningsuppgifter mellan kursträffarna. I kursen finns också ett laborationsmoment där studenten skall skapa digitala lärobjekt i teknik.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.