Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LL202V IT och lärande för tekniklärare 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LL202V (VT 2012–)
Rubriker med innehåll från kursplan LL202V (VT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen vänder sig till yrkesverksamma lärare i teknik och behandlar hur digital teknik och pedagogik utvecklas och växelverkar samt den betydelse det får för samhället i allmänhet och skolan i synnerhet. Kursen behandlar också produktion och användning av digitala lärobjekt samt orientering om IT-innehållet i grundskolans teknikämne.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

  • Identifiera mål från skolans kursplan i teknik som omfattar IT och lärande samt föreslå metoder som ger förutsättningar för elever att uppnå dem.
  • Relatera till hur datorer och Internet påverkar utvecklingen i samhället i allmänhet och i skolan i synnerhet.
  • Skapa digitala lärobjekt och använda egna eller andras digitala lärobjekt i sin undervisning.
  • Använda källkritisk informationssökning i sin undervisning och förhålla sig till upphovsrätt.
  • Förklara hur datorer och nätverk är konstruerade.
  • Beskriva hur persondatorer och inbyggda system programmeras för att kunna utföra ett visst arbete.
  • Ge exempel på flera i skolan vanligt förekommande digitala verktyg och kritiskt beskriva dess för- och nackdelar.
  • Sammanfatta hur digital teknik och pedagogik utvecklas och växelverkar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Förkunskapskrav är utbildad lärare för grund- eller gymnasieskolan.

Kurslitteratur

Vetenskapliga artiklar utdrag ur böcker, läro- och kursplaner för grundskolan samt flera webbresurser.

Meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laboration, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Kursen examineras genom aktivt deltagande vid alla kursträffar. Vi tillämpar kontinuerlig examination där studenten kommer får större o h mindre inlämningsuppgifter mellan kursträffarna. I kursen finns också ett laborationsmoment där studenten skall skapa digitala lärobjekt i teknik.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.