Kursen ger en översikt över det tekniska ämnesinnehåll och den ämnesdidaktik som krävs för att undervisa i ämnet teknik på grundskolans högstadium. Tonvikten ligger på maskinteknik, elektroteknik och samhällsvetenskapliga studier av teknik.
Kursen består av följande block om vardera 7,5 hp:
- Läroplansteori, ämneshistoria, bedömning
- Design och produktframtagning
- Elektroteknik, styrning och reglering
- Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv
- Laborativt arbete, modeller och simulering
- Industriella system
Efter avslutad kurs skall studenten
- kunna genomföra teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav
- ha goda kunskaper om formativ och summativ bedömning i teknikämnet i enlighet med läroplanens krav och teknikämnets särart
- ha god kännedom om grundskolans teknikämne – dess mål, traditioner, kunskapssyn och undervisningsformer
- kunna reflektera över teknikens påverkan på samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd
- känna till betydelsen av experiment och modellering i teknikvetenskap och teknikundervisning, samt kunna konstruera, genomföra och utvärdera experiment i sin egen undervisning
- kunna använda ingenjörsmässiga metoder i tekniskt konstruktions- och problemlösningsarbete samt kunna utveckla, genomföra och utvärdera övningar för elever med liknande innehåll
- känna till vanliga maskinelement och konstruktionsmaterial och hur de används
- känna till vanliga elektriska och elektroniska komponenter och deras användning
- kunna identifiera och lösa enklare styr- och reglertekniska problem
- kunna identifiera och beskriva tekniska system i industri och samhälle och använda dessa kunskaper i den egna undervisningen.