Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LS1348 Spanska B1 9,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LS1348 (HT 2013–)
Rubriker med innehåll från kursplan LS1348 (HT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Övningar i att uppfatta och föra samtal på spanska inkluderande praktiska uttals- och intonationsövningar. Träning i att göra muntliga sammanfattningar på spanska av texter av allmän och specialiserad karaktär. Sammanträdes- och intervjuövningar. Studier av texter av allmän och teknisk karaktär samt övningar i att göra resuméer och kommentarer i anslutning till texterna. Övning i att skriva kortare rapporter, brev, ansökningar o dyl.

Lärandemål

Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivåerna B1/B2 enligt GERS,Gemensam europeisk referensram för språk.

Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:

Hörförståelse

·         förstå innehållet i tydligt standardtal om allmänna ämnesområden/företeelser (B2)

Läsförståelse

·         förstå och redogöra för autentiska texter som behandlar aktuella frågor kring teknikrelaterade ämnen och arbetsliv (B2)

 Muntlig produktion och interaktion

·         samtala och argumentera på ett informellt sätt om ämnen av personligt intresse eller med anknytning till studierna, arbetet, aktuella händelser (B1)

·         muntligen sammanfatta texter av allmän och/eller fackspråklig karaktär (B1/B2)

·         hålla ett individuellt utarbetat föredrag av specialiserad karaktär (B1/B2)

 Skriftlig produktion

·         skriftligen sammanfatta texter av allmän och/eller fackspråklig karaktär (B1/B2)

·         skriva en faktauppsats eller en uppsats av resonerande/argumenterande karaktär (B1/B2)

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Spanska A2 eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.

Kurslitteratur

Seijas, Pilar, Bibiana Tonnelier & Sergio Troitiño, Cuadernos de gramática española, Difusión, Barcelona, 2008

Aktuella artiklar och/eller annat extra material

Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • DELA - Delprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENB - Skriftlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENA - Muntlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända

75 % närvarokrav

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå