Läsförståelse och behärskning av grundläggande svensk grammatik fördjupas i samband med genomgång av olika slags texter. Uttalet tränas, liksom förmågan att uttrycka sig muntligt och förstå talad svenska i dialoger och samtal. Skrivträning i form av uppsatser, enklare brev m m. Realiainslag om Sverige, svensk kultur, samhälle och teknisk utveckling.
LS1510 Svenska A2 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2016
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse
· förstå och urskilja huvudinnehållet i tydligt standardtal om välkända ämnen (A2)
Läsförståelse
· identifiera innehållet i enklare texter t.ex. tidningstexter och enkla populärvetenskapliga texter (A2+)
Muntlig produktion
· använda språket i vardagliga och enkla situationer t.ex. studier, arbete och fritid (A2)
· redogöra för viss svensk realia (A2)
· hålla ett kortare, individuellt utarbetat och förberett framförande (A2)
Samtal och muntlig interaktion
· delta i samtal som kräver ett enkelt och direkt utbyte av information om välkända ämnen (A2)
· vara delaktig i en social konversation (A2)
Skriftlig produktion
· använda språket i vardagliga och enkla situationer samt redogöra för viss svensk realia (A2+)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Svenska A1 eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl, Rivstart: svenska som främmande språk. A1 + A2, Textbok, 1. uppl., Natur och kultur, Stockholm, 2007
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl, Rivstart: svenska som främmande språk. A1 + A2, Övningsbok, 1. uppl., Natur och kultur, Stockholm, 2007
Aktuella texter med inriktning mot svensk realia, teknik eller vetenskap
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Muntlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.