Muntliga presentationer. Diskussioner, hörförståelse. Övningar i nyanserat språkbruk. Uppsatser med teknisk inriktning. Förhållandet mellan olika stilnivåer, fackspråk och standardspråk gås igenom.
LS1530 Svenska B2 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1530 (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse
- förstå samtal och längre muntliga framställningar om kända ämnen, även på ett mer formellt och avancerat språk (B2)
- följa en argumentation på ett specialiserat språk under förutsättning att ämnet är någorlunda bekant (B2)
Läsförståelse
- förstå och kunna redovisa innehållet i autentiska texter inom olika områden, såsom samhälle och vetenskap, även argumenterande sådana (B2)
- ta del av långa och komplicerade källor inom sitt tekniska specialområde (B2)
Muntlig produktion
- hålla ett individuellt utarbetat föredrag inom ämne med anknytning till teknik, samhälle och/eller vetenskap (B2)
- förklara en ståndpunkt och ange för- och nackdelar med olika alternativ (B2)
Samtal och muntlig interaktion
- delta i diskussioner med anknytning till studier, samhälle och vetenskap (B2)
- ta aktiv del i diskussioner och kunna förklara och försvara sina åsikter inom välkända ämnen (B2)
Skriftlig produktion
- skriva tydliga och detaljerade texter som rör samhälle, vetenskap och teknik (B2)
- sammanställa argument ur olika källor samt skriva utredande texter och rapporter (B2)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Svenska B1, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Kurslitteratur
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl, Rivstart: svenska som främmande språk. B1 + B2, Textbok, 1. uppl., Natur & kultur, Stockholm, 2009
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl, Rivstart: svenska som främmande språk. B1 + B2, Övningsbok, 1. uppl, Natur & Kultur, Stockholm, 2009
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl, Rivstart. Yrkesliv, 1. uppl., Natur & Kultur, Stockholm, 2012
Aktuella artiklar eller andra texter med inriktning mot teknik och vetenskap
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENB - Skriftlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENA - Muntlig språkfärdighet, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.