Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1002 Att verka i skolan, del 1 4,5 hp

Kursen består huvudsakligen av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på skolor ute i partnerområdet. Under VFU:n ska studenten dels auskultera och delta i övriga relevanta aktiviter som äger rum på skolan, dels under handledning planera och genomföra undervisning i teknik. Utöver den verksamhetsförlagda delen av kursen ingår även två obligatoriska seminarier. Innehållet i den verksamhetsförlagda delen ska planeras och följas upp av kursansvarig lärare, verksamhetsföreträdare (lärare med lärarlegitimation) och student och anpassas till det arbete som pågår i verksamheten. Studenten och skolan ska ha inflytande över innehållet i den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LT1002 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består huvudsakligen av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på skolor ute i partnerområdet. Under VFU:n ska studenten dels auskultera och delta i övriga relevanta aktiviter som äger rum på skolan, dels under handledning planera och genomföra undervisning i teknik. Utöver den verksamhetsförlagda delen av kursen ingår även två obligatoriska seminarier. Innehållet i den verksamhetsförlagda delen ska planeras och följas upp av kursansvarig lärare, verksamhetsföreträdare (lärare med lärarlegitimation) och student och anpassas till det arbete som pågår i verksamheten. Studenten och skolan ska ha inflytande över innehållet i den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

- planera och organisera ett undervisningsmoment i teknik utifrån aktuella styrdokument

- reflektera kring olika sätt att planera och genomföra undervisning för lärande i ämnet teknik

- samarbeta med verksamhetens personal och elever i enlighet med skolans värdegrund och demokratiuppdrag

- reflektera över lärares uppdrag, undervisning och lärande utifrån teoretiska perspektiv och gjorda erfarenheter

- i verksamhet/undervisningssituationer etablera kontakt med barn/elever och visa engagemang och intresse för deras villkor och behov

- i kommunikation med barn/elever uttrycka sig tydligt såväl muntligt som skriftligt

- leda arbete i grupp/klass och reflektera över hur ett demokratiskt och kommunikativt ledarskap kan förverkligas

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Student på programmet Ämneslärare 7-9 (teknik) 270 hp vid KTH.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Hansson, Nordlander, Skogh red. (2011). Teknikutbildning för framtiden- perspektiv på teknikundervisningen i grundskola och gymnasium. Stockholm: Liber. (212 s.)

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr11 

Skollagen (SFS 2010:800)

Kursplan i ämnet teknik

Referenslitteratur:

Bjurulf, V. (2011) Teknikdidaktik - vad, hur varför? Stockholm: Norstedts. (209 s.)

Kernell, L.-Å. (2002). Att finna balanser. Stockholm: Studentlitteratur. (280 s.)

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras genom en portfölj där reflektioner över auskultation och egen undervisningen ingår. Reflektionerna ska anknytas till den litteratur som ingår i utbildningen. Ett av underlagen för examination, och som ska ingå i portföljen, är den bedömning av studentens VFU-arbete som lämnats av verksamhetsföreträdare i upprättad VFU-rapport. Närvaro under VFU och de två seminarierna är obligatorisk och en förutsättning för examination.

Betygssättning sker enligt en tvågradig målrelaterad betygsskala: P (godkänt) och F (underkänt).

För godkänt betyg på kursen krävs genomfört trepartssamtal mellan handledare, kurslärare och student, samt deltagande i all obligatorisk undervisning och omdömet "godkänt" enligt VFU-handledarens VFU-rapport. Antalet examinationstillfällen för VFU är begränsat till två.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd på samtliga ingående moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Maria Weurlander, mariaweu@kth.se