Kommunikation: Kommunikation och berättande i teknikundervisningen; dramaturgi för ökad förståelse för och engagemang i tekniska frågor och problem
Design: Research och kreativt skrivande angånde samhällsperspektiv på tekniken
Teknikundervisning/VFU: Planering, innehåll, disposition.
Utvärdering: Använda elevenkät, frågor, reflektion och rapport för utvärdering och utveckling av teknikundervisningen.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- Jämföra olika metoder och modeller för att väcka elevernas intresse för teknik.
- Skapa egna berättelser och beskrivningar av teknik, där tekniken är insatt i ett mänskligt, samhälleligt och globalt sammanhang.
- Beskriva hur kommunikation kan förbättra förutsättningarna för att alla elever skall kunna utvecklas och lära sig.
- Undersöka hur elevernas samlade kunskap och erfarenhet kan användas för att stimulera varje elevs lärande och utveckling.
- Utforma undervisningsmoment där kommunikation används för att förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling av och mellan elever.
- Föreslå egna exempel på hur lyssnande, talande och skrivande både kan stödja och stjälpa elevens lärande och den pedagogiska verksamheten.
- Reflektera över och redogöra för egna styrkor och svagheter när det gäller empatisk förmåga.
- Presentera en plan för hur studenten skall vidareutveckla sina kunskaper och sin kompetens inom lärarrollen ytterligare.
- Definiera vad som kännetecknar en professionell lärares kommunikation med elever och vårdnadshavare.