Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1005 Kommunikationsdesign för lärare 15,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LT1005 (HT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kommunikation: Kommunikation och berättande i teknikundervisningen; dramaturgi för ökad förståelse för och engagemang i tekniska frågor och problem

Design: Research och kreativt skrivande angånde samhällsperspektiv på tekniken

Teknikundervisning/VFU: Planering, innehåll, disposition.

Utvärdering: Använda elevenkät, frågor, reflektion och rapport för utvärdering och utveckling av teknikundervisningen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • Jämföra olika metoder och modeller för att väcka elevernas intresse för teknik.
  • Skapa egna berättelser och beskrivningar av teknik, där tekniken är insatt i ett mänskligt, samhälleligt och globalt sammanhang.
  • Beskriva hur kommunikation kan förbättra förutsättningarna för att alla elever skall kunna utvecklas och  lära sig.
  • Undersöka hur elevernas samlade kunskap och erfarenhet kan användas för att stimulera varje elevs lärande och utveckling.
  • Utforma undervisningsmoment där kommunikation används för att förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling av och mellan elever.
  • Föreslå egna exempel på hur lyssnande, talande och skrivande både kan stödja och stjälpa elevens lärande och den pedagogiska verksamheten.
  • Reflektera över och redogöra för egna styrkor och svagheter när det gäller empatisk förmåga.
  • Presentera en plan för hur studenten skall vidareutveckla sina kunskaper och sin kompetens inom lärarrollen ytterligare.
  • Definiera vad som kännetecknar en professionell lärares kommunikation med elever och vårdnadshavare.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Student på programmet Ämneslärarutbildning med inriktning mot teknik årskurs 7-9 eller motsvarande kompetens.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Dator med internetuppkoppling.

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Hemtentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier om dramaturgi och berättande i teknikundervisning, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Utveckling av kommunikativa processer i teknikundervisningen, 5,0 hp, betygsskala: P, F
  • VFU1 - Implementering och utvärdering av pedagogisk förändring, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Sker genom en samlad bedömning av studentens aktivitet och nivå på inlämnade uppgifter, övningar  och reflektioner inom kursens fem huvudsakliga moment, sammanvägt med resultatet på en hemtentamen. 

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd på samtliga i kursen ingående moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Mats Nyberg