LT100X Examensarbete för ämneslärare med inriktning mot teknik, årskurs 7-9, grundnivå 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Examensarbetet ska behandla ett tekniskt område med relevans för undervisningen i teknik på grundskolan. För att uppgiften ska vara lämplig som examensarbete måste det finnas intressanta frågeställningar av teknisk eller teknikdidaktisk karaktär från ämnesområdet att utreda. Tyngdpunkten i arbetet ska ligga på utredning och analys. Eventuellt praktiskt arbete, exempelvis av skolutvecklings- eller undervisningsplaneringsart, ska vara av underordnad betydelse och syfta till att undersöka uppställda frågeställningar.
I arbetet ingår att göra en noggrann specifikation och tidsplan för uppgiften och att söka och läsa litteratur som är relevant för examensarbetet. Arbetet redovisas skriftligt i en rapport och ventileras med opposition vid ett offentligt seminarium. Obligatoriska handledningsmöten förekommer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- reflektera över, utvärdera och kritiskt diskutera egna och andras vetenskapliga resultat
- utifrån en given problemformulering välja, anpassa och kombinera olika metoder, samt kunna motivera och kritiskt reflektera kring dessa val
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning
- redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till programmet LÄRGR (Ämneslärare med inriktning mot teknik åk 7-9). Uppflyttad till år 3 med minst 120 hp avklarade från år 1-3.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur som är obligatorisk för hela studentgruppen anges senast tre veckor före kursstart. Merparten av litteraturen för kursen bestäms av studenten i samråd med sin handledare.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd uppsats och godkänt seminariedeltagande, inklusive presentation och opposition.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.