Procedurer och processer för design av lärande. Fördjupning om lärande som även inkluderar miljöer utanför grundskolans årskurs 7-9. Pedagogisk grundsyn. Konstruktiv länkning med målformulering, utformning av läraktiviteter och olika former av examination. Utvecklande och användande av fysiska och digitala lärresurser.
LT1010 Design av lärande, del 1 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2026
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen övergripande mål är att förse dig med kunskaper för att med en teoretisk grund designa lärande i olika kontexter.
Konkret innebär det att du efter avslutad kurs skall kunna:
- Analysera förutsättningar för lärande beroende på pedagogisk grundsyn, förkunskaper, och sammanhang.
- Planera läraktiviteters mål, innehåll och examination.
- Utveckla egna och använda andras lärresurser, såväl analoga som digitala.
- Implementera design av lärande.
- Utvärdera kvalitéer och brister i egen och andras process och produkt vid design av lärande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
UCK210 Lärande som professionellt uppdrag samt LT1005 Kommunikationsdesign för lärare eller motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att bli godkänd på kursen krävs att du är aktivt deltagande vid samtliga läraktiviteter samt godkänd inlämningsuppgift. Betyget baseras på nivån på inlämningsuppgift enligt särskild matris.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.