LT1016 Kommunikation, ledarskap och design av lärande 7,5 hp

Kursen bidrar till att utveckla studentens förmåga till en professionell kommunikation med elever, vårdnadshavare och kolleger samt ledar- och medarbetarskap. Kommunikationen kan vara såväl muntlig som skriftlig och behandla bland annat pedagogiska och sociala ärenden. Förutom sitt ledarskap i ämnesundervisningen ingår i lärarens uppdrag att bidra till att eleverna tar till sig skolans demokratiska värdegrund, som bland annat innebär respekt för medmänniskor och de mänskliga rättigheterna.
Kursen behandlar även procedurer och processer för design av lärande med fokus på tillämpning. Detta innebär bland annat övning i att applicera konstruktiv länkning med målformulering vid utformning av läraktiviteter och olika former av examination, samt val av lämpliga fysiska och digitala läranderesurser.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen bidrar till att utveckla studentens förmåga till en professionell kommunikation med elever, vårdnadshavare och kolleger samt ledar- och medarbetarskap. Kommunikationen kan vara såväl muntlig som skriftlig och behandla bland annat pedagogiska och sociala ärenden. Förutom sitt ledarskap i ämnesundervisningen ingår i lärarens uppdrag att bidra till att eleverna tar till sig skolans demokratiska värdegrund, som bland annat innebär respekt för medmänniskor och de mänskliga rättigheterna. Kursen behandlar även procedurer och processer för design av lärande med fokus på tillämpning. Detta innebär bland annat övning i att applicera konstruktiv länkning med målformulering vid utformning av läraktiviteter och olika former av examination, samt val av lämpliga fysiska och digitala läranderesurser.
Lärandemål
Inom kommunikation och ledarskap ska studenten efter genomförd kurs kunna:
1. Föreslå och diskutera strategier för att på ett respektfullt och etiskt sätt
kommunicera om elevers lärande, utveckling och sociala situation med kolleger,
eleverna själva och deras vårdnadshavare
2. Föreslå och diskutera former för hur kommunikation med elever, vårdnadshavare, kolleger och allmänheten om skolans verksamhet, värdegrund och mål kan ske på ett etiskt och professionellt sätt
3. Analysera metoder för att organisera arbetet i olika typer av undervisningssituationer
4. Diskutera och utvärdera metoder för att motverka konflikter i arbetsgrupper som exempelvis skolklasser.
Inom design av lärande ska studenten efter genomförd kurs kunna:
5. Analysera förutsättningar för lärande beroende på pedagogisk grundsyn, förkunskaper, och sammanhang
6. Använda konstruktiv länkning i praktiken, d.v.s. planera läraktiviteter, mål och
bedömning som hänger samman
7. Identifiera och beskriva de läranderesurser, både analoga och digitala, som är lämpliga för sammanhanget. Samt, utifrån sammanhanget välja lämpligt tekniskt stöd för lärande
8. Utvärdera kvaliteter och brister i egen och annans lärandedesign.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För KPULU: Grundläggande behörighet.
För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter om kommunikation och ledarskap, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgifter om design av lärande, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt betyg på alla i kursen ingående moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb LT1016Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Undervisningen genomförs delvis på distans och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, rollspelsliknande övningar - såväl i fysiska möten som via en webbplattform.