Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1022 Vetenskap, Teknik och Lärande 11,0 hp

I kursen behandlas experimentets betydelse inom naturvetenskap, teknik och undervisning, och hur informella lärandemiljöer kan användas som en resurs för att förmedla naturvetenskap och teknik till skola och allmänhet.

Egna experiment och besök kommer att planeras och förberedas i samarbete med skolan för att sedan utvecklas, genomföras och utvärderas efter elevbesök. Studenten kommer också att planera och genomföra ett undersökande arbete vid ett Science centrum/museum. I kursen ingår Verksamhetsförlagd utbildning om 9 hp, som examineras i examinationsmomenten INL1 och PRO1.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LT1022 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen behandlas experimentets betydelse inom naturvetenskap, teknik och undervisning, och hur informella lärandemiljöer kan användas som en resurs för att förmedla naturvetenskap och teknik till skola och allmänhet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

• beskriva olika informella lärandemiljöers möjligheter, begränsningar och användningsområden för utbildningssektorn.

• reflektera kring experiment och dess betydelse i sin undervisning

• utveckla ett experiment att använda i undervisningen utifrån teorier som behandlats i kursen.

• genomföra och utvärdera experiment med en elevgrupp.

• utveckla ett besök i en informell lärandemiljö utifrån teorier som behandlats i kursen.

• genomföra och utvärdera besök i en informell lärandemiljö med en elevgrupp.

• planera och genomföra en undersökning på ett Science center/museum.

• beskriva, analysera och reflektera över eget projektarbete både muntligt och skriftligt med koppling till relevant litteratur

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

VG, G, U

Examination

  • INLA - Skriftliga inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PROA - Klassbesök i Vetenskapens Hus, 3,0 hp, betygsskala: VG, G, U
  • PROB - Klassbesök på Tom Tits Experiment, 3,0 hp, betygsskala: VG, G, U
  • PROC - Undersökande arbete på museum, 3,0 hp, betygsskala: VG, G, U
  • SEMA - Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt betyg krävs godkända inlämningsuppgifter, godkänt seminariedeltagande och godkänd

projektuppgift.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Tanja Nymark (tanjan@kth.se)